Autores: Clara Maia Bevilaqua Contursi, Raquel Silva de Oliveira, Marcelino Aurélio Vieira da Silva, Licínio da Silva Portugal

Resumo: No intuito de contribuir com as discussões acerca da qualidade dos sistemas de transporte no município do Rio de Janeiro, o presente artigo investiga a eficiência de 24 das suas mais relevantes Regiões Administrativas em função da mobilidade. Essa investigação realiza-se por meio da Análise Envoltória de Dados (DEA), a qual estima a eficiência padrão de cada região, e por meio da Avaliação Cruzada, que ranqueia essas eficiências, bem como baseia-se no desempenho de dois indicadores: um de avaliação da eficiência social e outro de eficiência econômica das regiões. Esses indicadores mostram desempenho similar na DEA e bem diferentes na Avaliação Cruzada, evidenciando a discrepância das duas abordagens. Algumas regiões apresentam resultados discordantes (alta eficiência na DEA e baixa na Avaliação Cruzada), como Portuária e Realengo, e outras apresentam resultados equivalentes, como Centro, com alta eficiência, e Santa Cruz, com baixa, tanto na DEA quando na Avaliação Cruzada.

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doi> Autores: Bruno Morais Lemosb, Marcelino Aurelio Vieira da Silva, Felipe Jimenez Alonso, Ricardo Cesar da Silva Guabiroba 

Resumo: Raising the safety and efficiency of trucking in Brazil has been a considerable challenge to industry managers and public officials in Brazil. The high number of injuries and deaths, low qualification of drivers and dependence on this type of transport have combined to create a vicious circle of inefficiency and risk. This article evaluates nine indicators related to criteria of safety, operational efficiency and consumption of inputs, based on analysis of a truck fleet in Brazil, using data collected by an event data recorder (EDR) system. The objective of this analysis is to understand whether EDR systems allow better efficiency of truck fleets with respect to the proposed criteria, and whether the driver training process influences the results. For this purpose, we developed an experimental procedure composed of three monitoring phases – undisclosed (U), conscious 1 (C1) and conscious 2 (C2) – to allow evaluation of the fleet performance and behavior of each driver according to the proposed criteria. The results indicate that EDR systems can be applied to trucking in Brazil to reduce risks and costs and improve transport operation. Besides this, the process of training and feedback enhanced the results obtained in relation to use of the technology alone.

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